Inspiration och pepp Kost Tankar om ting Vad vi borde prata om Vardagsuppdatering

”Dieten är unik, för det är den enda i sitt slag som uppmuntrar både svält och hetsätning på en och samma gång.”

Rubriken är ett citat ur Alex Schulmans härliga krönika. Jag är ett stort fan.

Överallt. I bloggar och på tv. På facebook och vid fikabordet under rasten. Tidningarna gömmer artiklar om krig och kriser bakom framsidor täckta av ord som säljer fler lösnummer än något annat : så-går-du-ner-i-vikt. Rekordsnabbt. Enkelt. Roligt. Du behöver givetvis inte avstå från den föda som gjorde dig tjock från början. Inte heller träna, som du tidigare gjorde enbart för att gå ner i vikt. Nej, offra två dagar i veckan vet ja, då blir du smal. Och att vara smal är att vara lycklig. Det ser man ju på alla glada modeller på omslag, reklamer och andra fashionabla spektakel. De är skitglada ända tills de trillar ihop på catwalken i Paris när hjärtat slutar slå. MEN DE FÖDDES NATURLIGT SMALA. Och med kasst hjärta, tydligen. Okej nu flög jag iväg från ämnet. Åter till succédieten 5:2. Den handlar inte bara om viktnedgång förstår ni, den handlar om hälsa. Givetvis.

Det bästa argumentet mot att detta skulle vara ”ätstört” och inte ens en diet utan bara en sund kosthållning, det tycker jag är ”genom att ha två faste-dagar i veckan avdramatiseras mat och ätande. Fokus förflyttas och kroppen får vila från mat. Man slipper tänka på mat och kan göra annat istället”. ALLTSÅ HALLÅ. Är det något alla kan skriva under på, så är det väl 1- att de där förbuden vi sätter upp för oss själva, är saker vi tycker om (annars hade vi inte behövt ett förbud, eeh) 2- det är när vi inte äter som vi tänker mest på att vi vill äta. Om jag gick en dag utan mat (ja eller 500 kalorier, same same, det är typ att inte äta) så kan jag lova att jag till kvällen skulle se glittriga pizzor flygandes framför ögonen, jag skulle öppna kylen var femte minut och jag skulle börja gråta om det visades ett matlagningsprogram i tv. Kort och gott : att inte äta skulle inte flytta fokus från mat, tvärtom skulle det enda i tanken vara just mat, och att äta den. Snabbt som fan och gärna mycket.

Grunden i all viktminskning, oavsett metod, är att mindre ska in än ut. Så är det. Sedan finns det alltid undantag, vissa har sjukdomar osv, men de allra flesta är inte undantag. De allra flesta kan justera sin vikt genom att justera sina in- och uttag. Det är lockande, och det tilltalar givetvis vem som helst att hitta en ”nyckel” som låser upp dörren så man slipper hänga i ”the room of restriction”, att få ett trick som gör att man kan äta som vanligt men inte väga som vanligt. För absolut ; äter du bara så du står till i vikt, och sedan tar bort två dagars intag, självklart går du ner i vikt. Om du inte överäter de andra dagarna, det vill säga. Saken är dock att de allra flesta av oss är inte robotar. Hade det varit så enkelt som att bara bestämma sig, så hade väl varenda kotte sett ut som den önskat, eller? Problemet är ju att vi har så mycket mer än en magsäck som ska fyllas och ben som ska röras. Vi har till exempel ett huvud. Vi har även mycket mer komplexa saker som känslor, tankar och inte minst ett sunt förnuft.

Låter det sunt, egentligen, att inte äta två dagar i veckan? Att liksom bestämma det. Jag håller med om att ibland äter vi kanske lite på rutin, och inte på grund av hunger. Och upplever man att man är en rutin-ätare och därför äter mer än nödvändigt, ja då kan man ju bestämma sig för att enbart äta när man är hungrig, istället för att fasta två bestämda dagar. Ibland blir det kanske 3 mål under en dag, en annan dag 6 – en tredje kanske man bara äter en stor lunch och sedan något litet mellis senare. DET är i så fall sund ”låta kroppen vila från mat”-tänk. För man låter kroppen bestämma. Varför ska det hela tiden hittas på nya dieter och taktiker för att överlista kroppen, hur dum tror folk att kroppen är?! Den är så mycket smartare än alla dessa experter tillsammans.

5:2 funkar säkert för en del. Och då menar jag funkar som i gå ner/hålla vikten. Vill man vara hälsosam så fattar man att det är korkat. Det där med sunt förnuft, var det ja. Men vill man ner i vikt, kan det absolut funka. Precis som LCHF kan funka. Precis som husmanskost kan funka. Precis som geléhallon-dieten kan funka. Det finns lika många dieter och kosthållningar som det finns människor, och alla har vi våra olika ideala sådana. Som passar just vår kropp och knopp bäst. Men jag har väldigt svårt att förstå hur en diet/kosthållning som 5:2 kunnat få så stort genombrott trots den skrämmade likheten till ätstörningar. Se bara denna bild (från beatatjata’s instagram):Skärmavbild 2013-08-29 kl. 17.21.34Har ordet svält någonting att göra med sundhet? Avslappnad syn på mat? Träningsglädje och livslust? Jag bara undrar.

Du kanske gillar

26 Kommentarer

  • Svara
    Rund är också en form!
    30 augusti, 2013 at 12:45

    Jag håller med dig!
    Men ska bli spännande och se hur många 5:2-människor som kommenterar här…

  • Svara
    Rund är också en form!
    30 augusti, 2013 at 12:45

    Jag håller med dig!
    Men ska bli spännande och se hur många 5:2-människor som kommenterar här…

  • Svara
    Maria
    30 augusti, 2013 at 12:54

    Alltså förstår du hur bra du är på att skriva om saker Fanny?! Du är verkligen så himla bra på att sätta ord på saker och på att argumentera för det du står för!
    Om du har funderingar över vad du vill bli ”när du blir stor” kan jag verkligen rekommendera dig att fundera över om du inte skulle börja skriva på heltid. Alltså typ i tidningar eller vad sjutton som helst där det finns en större publik (även om din blogg säkert har rätt mycket besökare). Jag tycker hela Sverige borde få läsa dina tankar om hälsa eftersom jag tycker du har så fantastiskt bra tankar kring ämnet. KRAM!
    Ps. Håller förstås fullständigt med dig om vad du skrivit i detta inlägget oxå!

  • Svara
    Maria
    30 augusti, 2013 at 12:54

    Alltså förstår du hur bra du är på att skriva om saker Fanny?! Du är verkligen så himla bra på att sätta ord på saker och på att argumentera för det du står för!
    Om du har funderingar över vad du vill bli ”när du blir stor” kan jag verkligen rekommendera dig att fundera över om du inte skulle börja skriva på heltid. Alltså typ i tidningar eller vad sjutton som helst där det finns en större publik (även om din blogg säkert har rätt mycket besökare). Jag tycker hela Sverige borde få läsa dina tankar om hälsa eftersom jag tycker du har så fantastiskt bra tankar kring ämnet. KRAM!
    Ps. Håller förstås fullständigt med dig om vad du skrivit i detta inlägget oxå!

  • Svara
    Hanna
    30 augusti, 2013 at 12:55

    Sant. Jag tycker det är sjukt att experter tipsar om den här dieten. Det är som en biljett till ett sjukt ätbeteende. Hjärnan blir ju helt fucked up. Människan är inga robotar som du säger, det betyder också att bristande näringsintag leder till lite konstiga tankar. Jag tror inte det är sunt.

  • Svara
    Hanna
    30 augusti, 2013 at 12:55

    Sant. Jag tycker det är sjukt att experter tipsar om den här dieten. Det är som en biljett till ett sjukt ätbeteende. Hjärnan blir ju helt fucked up. Människan är inga robotar som du säger, det betyder också att bristande näringsintag leder till lite konstiga tankar. Jag tror inte det är sunt.

  • Svara
    Hani
    30 augusti, 2013 at 14:43

    Jag kan inte annat än att hålla med dig. Den här 5:2 dieten är verkligen TREND just nu!! Jag kan tala för mig själv utifrån min personliga upplevelse av denna, jag gick behandling för anorexi i 1 år, gick upp otaliga kilon och ansågs ”frisk” (utan att ens vara det.. det är så mycket mer än det som syns utanpå…). I ALLA FALL. Jag provade såklart detta så fort jag sett vetenskapens värld dokumentären om det, lurade väl mig själv lite att det var ”för hälsans skull” och att ”man blir smartare” osv, dvs alla de argument som användes i dokumentären (ja, så lättpåverkad är jag, tyvärr..) Detta ätbeteende har verkligen dragit ner mig i ätstörningsträsket igen och jag kämpar mer än förut med att försöka förhålla mig sunt och avslappnat kring mat och ätande – vilket verkligen har blivit dramatiskt och ett rent helvete efter att ha fastat som jag gjort.. Jag fastade såklart mer och med mer kalorirestriktion än man skulle enligt dokumentären.. men som sagt, man blir så hjärntvättad bara. Riktigt bra skrivet Fanny, jag håller med ovanstående kommentar, du skulle kunna ha skriva som yrke 🙂 KRAMAR <3

    • Svara
      Fia
      30 augusti, 2013 at 16:34

      fast dom rekommenderar heller inte att dom som har/har haft ätstörningar ska göra fastan just pga av att det kan sätta igång osunt tänk igen.

  • Svara
    Hani
    30 augusti, 2013 at 14:43

    Jag kan inte annat än att hålla med dig. Den här 5:2 dieten är verkligen TREND just nu!! Jag kan tala för mig själv utifrån min personliga upplevelse av denna, jag gick behandling för anorexi i 1 år, gick upp otaliga kilon och ansågs ”frisk” (utan att ens vara det.. det är så mycket mer än det som syns utanpå…). I ALLA FALL. Jag provade såklart detta så fort jag sett vetenskapens värld dokumentären om det, lurade väl mig själv lite att det var ”för hälsans skull” och att ”man blir smartare” osv, dvs alla de argument som användes i dokumentären (ja, så lättpåverkad är jag, tyvärr..) Detta ätbeteende har verkligen dragit ner mig i ätstörningsträsket igen och jag kämpar mer än förut med att försöka förhålla mig sunt och avslappnat kring mat och ätande – vilket verkligen har blivit dramatiskt och ett rent helvete efter att ha fastat som jag gjort.. Jag fastade såklart mer och med mer kalorirestriktion än man skulle enligt dokumentären.. men som sagt, man blir så hjärntvättad bara. Riktigt bra skrivet Fanny, jag håller med ovanstående kommentar, du skulle kunna ha skriva som yrke 🙂 KRAMAR <3

    • Svara
      Fia
      30 augusti, 2013 at 16:34

      fast dom rekommenderar heller inte att dom som har/har haft ätstörningar ska göra fastan just pga av att det kan sätta igång osunt tänk igen.

      • Svara
        roethlisberger
        30 augusti, 2013 at 17:02

        nej men varför skulle det då vara bra för NÅN? vid det här laget har en majoritet av samhället redan ätstört beteende och tänk, även om de aldrig diagnosticerats för det…

        • Svara
          Josefine
          30 augusti, 2013 at 18:16

          ÅÅÅ, vad jag instämmer! Sjukt förvirrande vad som egentligen är normalt och friskt när man tycker att alla i ens omgivning tänker ofriskt om mat och kropp – fast de inte har en ätstörningsdiagnos (vilket jag har haft)… Håller så med om att det uppmuntrar till bulimi, det där med 5:2, och är långt ifrån en sund kosthållning – även om vetenskapen i det här fallet har lyckats påvisa någonting annat.

          Här finns för övrigt mer bra skrivet (om vetenskapen) bakom 5:2: http://tranastyrka.se/intermittent-fasta-5-2-dieten-och-kalorirestriktion/

          Kramisar!

  • Svara
    Anna (orka mera)
    30 augusti, 2013 at 15:18

    Tack! Kan bara hålla med! Jag blir så trött på dieter så jag vet inte var jag ska bli av.

  • Svara
    Anna (orka mera)
    30 augusti, 2013 at 15:18

    Tack! Kan bara hålla med! Jag blir så trött på dieter så jag vet inte var jag ska bli av.

  • Svara
    Elin
    30 augusti, 2013 at 16:52

    Håller med dig! Jag är också himla trött på alla dieter, bäst är det att äta lagom av allt så behövs inga dieter 🙂

  • Svara
    Amanda
    30 augusti, 2013 at 18:52

    Jag läste någonstans att risken för att få ätstörningar ökar ifall man går på 5:2-dieten.
    Jag tycker inte att det är den mest optimala dieten, då det är så lätt att säga: ”Äh, jag fastar en dag till också” så till slut så fastar man alldeles för mycket och äter alldeles för lite.
    Nej, hälsa och svält kommer aldrig att gå hand i hand, inte enligt mig i alla fall!
    Om jag skulle gå på dieten så skulle jag nog ändå ätit upp hela kylskåpet efter jag fastat så jag skulle nog snarare gå upp i vikt.
    Nej, jag är så sjukt trött på alla dessa dieter nu. Jag vågar inte ens gå in på aftonbladet för jag vet att 90% av det som står där handlar om olika dieter, men det är väl tyvärr det som lockar till sig läsare nuförtiden..

    • Svara
      roethlisberger
      30 augusti, 2013 at 19:39

      håller med dig om allt. Även det sista, på aftonbladet är det 90 % diet och 10 % ”älska dig själv”…. vilket också är så dubbelt så man mår illa.

  • Svara
    Amanda
    30 augusti, 2013 at 18:52

    Jag läste någonstans att risken för att få ätstörningar ökar ifall man går på 5:2-dieten.
    Jag tycker inte att det är den mest optimala dieten, då det är så lätt att säga: ”Äh, jag fastar en dag till också” så till slut så fastar man alldeles för mycket och äter alldeles för lite.
    Nej, hälsa och svält kommer aldrig att gå hand i hand, inte enligt mig i alla fall!
    Om jag skulle gå på dieten så skulle jag nog ändå ätit upp hela kylskåpet efter jag fastat så jag skulle nog snarare gå upp i vikt.
    Nej, jag är så sjukt trött på alla dessa dieter nu. Jag vågar inte ens gå in på aftonbladet för jag vet att 90% av det som står där handlar om olika dieter, men det är väl tyvärr det som lockar till sig läsare nuförtiden..

  • Svara
    Sanna Backman
    30 augusti, 2013 at 20:28

    Amen to that!
    Sjukt mycket bättre än mitt inlägg…nu går jag och raderar det….ha ha!!!

  • Svara
    Anita BJ
    30 augusti, 2013 at 23:19

    Väl skrivet! Du sätter ord på tankar jag inte kunnat formulera själv.

  • Svara
    Eleonor
    31 augusti, 2013 at 12:49

    Angående det om att ha en ätstörning, menar de då bara de som haft anorexi som ätstörning eller menar de även de som tröstätit, stressätit, hetsätit osv… Jag menar, det är ju det som man med största risk kommer att fortsätta med de 5 dagar som man ”får” äta…

    Jag har inte fallit för denna trend än för jag tycker inte om att vara hungrig. 🙂

  • Svara
    Sandra
    31 augusti, 2013 at 14:25

    Så himla bra skrivet! Du fick med alla delar jag ville nå ut med i mitt inlägg men inte lyckades med. You go girl! 🙂

  • Svara
    Emma
    31 augusti, 2013 at 16:53

    Tack så mkt!! Preciis så! Börjar bli ordentligt trött på alla dieter nu, varför inte bara äta. Snart skulle jag anse att det är sundare att stoppa i sig va som än alla dessa dieter ( nu tog jag ju i lite för mkt kanske).
    Enligt alla tidningar bryr vi oss uppenbarligen inte om ngt annat än dieter, och det värsta är väl att det är sant. Media är väl bara en avspegling av oss, folket. Sorgligt men förmodligen sant?
    För övrigt måste jag bara hålla med övriga här att du är grym på att skriva och uttrycka dig. Alltid en befrielse att gå in här och läsa, du har väldigt ofta klockrena analyser. Sluta inte blogga är du gullig! 😉

  • Svara
    Emma
    31 augusti, 2013 at 16:53

    Tack så mkt!! Preciis så! Börjar bli ordentligt trött på alla dieter nu, varför inte bara äta. Snart skulle jag anse att det är sundare att stoppa i sig va som än alla dessa dieter ( nu tog jag ju i lite för mkt kanske).
    Enligt alla tidningar bryr vi oss uppenbarligen inte om ngt annat än dieter, och det värsta är väl att det är sant. Media är väl bara en avspegling av oss, folket. Sorgligt men förmodligen sant?
    För övrigt måste jag bara hålla med övriga här att du är grym på att skriva och uttrycka dig. Alltid en befrielse att gå in här och läsa, du har väldigt ofta klockrena analyser. Sluta inte blogga är du gullig! 😉

  • Svara
    Sandra
    1 september, 2013 at 11:39

    Haha, jag älskar när du skriver sådana här inlägg! xD Huvudet rätt på spiken, hade inte kunnat formulera det bättre själv ;D

  • Svara
    Madde
    19 september, 2013 at 16:10

    Håller med totalt. Helt galet är det. Det låter ju så övertygande och bra att det gjorts ”vetenskapliga” undersökningar som påvisar hälsosamma effekter, men läser man på lite så får man lika hälsosamma effekter genom att äta måttligt varje dag av näringsrik mat som gör gott. Man orsakar bara sig hjärnspöken genom att hålla på med fasta (enligt mig, det är vad jag tror). Jag hade själv blivit tokig i alla fall, och det är ju många som vittnat om just detta, att man blir totalt matkollrig och i värsta fall leda till ätstörda beteenden. Inte så hälsosamt längre. Men alla gör som de vill och folk kommer alltid vilja hitta den ultimata dieten. Ena stunden är det lågfett, sedan GI, sedan LCHF, sedan periodisk fasta. Man kan bara undra vad nästa trend blir.

Lämna ett svar till Elin Avbryt svar