Vardagsuppdatering

Oeschinensee

Efter vår lilla bergsbestigning förra veckan var vi helt lyriska och så fort träningsvärken lagt sig ville vi göra om det. Så igår, resans sista heldag, tog vi oss till en ny liten kulle att klättra upp för. Närmare bestämt tog vi oss till Kandersteg och åkte bana upp till bergsstationen, varifrån en promenerar till galet vackra sjön Oeschinensee. Sjön ligger mellan snötäckta bergstoppar och gröna sluttningar fulla av betande djur, vattnet är så väldigt klart och friskt och hela vyn är bara helt underbart vacker.

Från sjön kan en sedan vandra uppåt i bergen, vi valde att gå så kallade ”panorama-rundan” där en i princip hela vägen har utsikt ner över sjön och bergstopparna — helt magiskt! Vi gick uppåt första halvan av rundan, och sedan följer en bergsväggen en bit innan det går nerför igen.

Utsikten ner över sjön är MAGISK.

Jag är väldigt glad över att vi bestämde oss för att släpa våra otränade (för just detta, i alla fall) kroppar uppför berg två gånger denna semester. Vyerna är verkligen fantastiska och det är en otroligt behaglig motionsform, även om jag ska erkänna att uppåt-bitarna emellanåt får en att vilja ge upp, haha. Utsikten och känslan från toppen är värd mödan!

Tio dagar har swishat förbi och idag åker vi hem igen. Jag ser fram emot att få gosa med Nala och Rut men hade det inte varit för dem hade jag gärna stannat här längre. Jag mår alltid så bra i Schweiz…