Okategorierat Tankar om ting

vit jul

Kanske lite sent publicerat inlägg. Men det kommer trots allt fler jular och fler tillfällen man kan fatta annorlunda beslut, så jag vill ändå poängtera det som många förstått men ännu fler tyvärr ignorerar eller inte tar på allvar.

Julafton kräver inte alkohol. Jag tycker det är skrämmande och fel att det ställs fram lika många ölflaskor och spritsorter som det finns rätter, på julbordet. Det är en sak om man som barnlöst par dricker en flaska vin på julafton, eller om man låter julafton vara ett trevligt tillfälle att äta gott och ha roligt med sina vänner – men är det barn inblandade finns det ingen orsak att ens röra alkoholen. Det är obehagligt att se sina föräldrar påverkade. Julafton är barnens högtid, så finns det några barn närvarande ska inte alkohol ens ha en plats på bordet.

Under min uppväxt reflekterade jag inte vidare mycket över vuxna och alkohol. Eller, snarare så trodde jag kanske att det var okej. Det är inte okej. Vuxna människor ska vara just vuxna och finns det barn inblandade är intag av alkohol inte bara omoget utan också väldigt ansvarslöst och fel.

De senaste åren, när jag sitter med vid bordet, själv nykter, och ser glas efter glas svepas, blickar bli blurrigare och armar svajjigare, tycker jag att det enbart är både otrevligt och väldigt onödigt att dricka under högtider likt jul. Faktum är, att jag tycker man ska vara nykter all tid man spenderar med barn. Oavsett dag, tid på dygnet eller högtid. Alkohol förändrar människor, och ja – man märker skillnad efter bara någon öl eller något glas vin. Må hända att man inte känner sig påverkad själv, må hända att vänner eller jämnåriga inte märker nämnvärd skillnad – men ett barn märker när ens förälder börjar få i sig.

Om jag någonsin får barn, kommer alkohol inte finnas med i bilden. Någonsin. Kanske om barnet sover hos mor- eller farföräldrar, eller man är iväg på en resa på tu man hand. Men aldrig någonsin skulle jag dricka öl till lunchen med ett barn i vagnen bredvid. Aldrig någonsin skulle jag dricka vin till maten med barn i hemmet. Aldrig någonsin skulle jag fira in det nya året småberusad om det gjordes i sällskap med barn. Aldrig.

Att låta julen vara vit och en högtid för barnen tycker jag att alla vuxna borde förstå och också leva efter. Ta sitt jävla ansvar, helt enkelt. Alkohol har aldrig en plats i samma rum som barn. Punkt.

Du kanske gillar

15 Kommentarer

  • Svara
    Patrik
    25 december, 2012 at 23:20

    Du är en klok tjej, jag gillar din inställning och håller med. Men samtidigt är det nog många ”vuxna” som inte gärna avstår alkohol vid julen även om barn är inblandade. Kanske en tradition som är svår att bryta?

    Själv dricker jag inget alls, någonsin. Bara ett enkelt val jag gjort, utan inverkan från andra. Gillar att välja själv…

  • Svara
    Karin E
    25 december, 2012 at 23:52

    Jag undrar lite varför så många propagerar för en vit jul men inte en vit midsommar eller ett vitt nyår? Varför är alkohol på jul så mycket värre för barnen än alkohol på de stora ”alkoholdrickarhögtiderna”? Jag menar inte att rättfärdiga att vuxna blir fulla inför barnen, det är inte okej, jag undrar bara varför det ALDRIG kampanjas om att man ska låta bli alkohol på våra andra ”högtider” men att det är så många som kampanjar för en vit jul? Personligen tror jag att dryckeskulturen kring nyår och midsommar är mycket mycket värre än kring jul och att det är skulle ge större verkning i att försöka påverka kring dessa högtider.

    • Svara
      roethlisberger
      26 december, 2012 at 10:52

      julafton är väl lite ”känd” som barnens högtid, ett nytt år som firas in vid tolvslaget ses väl inte lika mycket som en barn-grej. Antar jag. Jag anser som sagt att man ALDRIG ska dricka med barn i närheten. Högtid eller ej.

  • Svara
    Ellinor Engström
    26 december, 2012 at 08:21

    Jag kan inte annat än att hålla med i det du skriver. Alkoholen bör lämnas orörd i sällskap av barn, men jag kan också känna att den under julen, precis liksom under alla andra lediga högtider som ger många ”tillåtelse” att dricka, att den hamnar i allt för stort fokus. Visst kan jag förstå om man vill ta ett glas vin eller öl till maten för smakens skull. I det ser jag inget fel. Men när drickandet blir själva grejen, då har det gått för långt. Detta gäller alla, föräldrar i synnerhet, men även alla andra vuxna och ungdomar.
    Jag blir ofta illa till mods i mindre och intimare sällskap då alkoholen börjar att förändra människorna omkring mig. Då känner jag mig mest främmande och vet inte hur jag skall hantera situationen alla gånger. Visst kan även jag dricka ett glas vin eller två, men där brukar jag också vara nöjd. Samtidigt vågar jag inte säga ifrån, det är ju så det ”ska” vara och det är istället jag som är annorlunda som gör ett annat val…
    Jag blir glad av att läsa det du skriver ovan. Glad att saken uppmärksammas och att folk vågar säga ifrån! Du är en fin källa till inspiration på många sätt och vis!

    God fortsättning!

  • Svara
    Katrin
    26 december, 2012 at 08:42

    jag håller med dig om att det är fruktansvärt med vuxna som super och bidrar till obehagskänslor för barnen när det än må vara. dock tycker jag att det kan vara lika sunt att visa på att exempelvis vin är en god dryck som kan förhöja maten. det går att lära sitt barn sunda värderingar kring alkohol och vara ett gott föredöme även om man väljer att ta ett glas till maten på lördagen. för mig känns det befängt att alkohol ALDRIG ska kunna vara en del av en god middag under ett barns hela uppväxt, om man nu som vuxen verkligen uppskattar ett glas vin. men som sagt, med måtta. kan bara ta mina bröder som exempel, mer kärleksfulla och trygga föräldrar får man leta efter. de dricker vin till maten minst en gång i veckan, skålar i champagne när det ska firas, och jag kan LOVA att det inte påverkar barnen. som sagt, mer harmoniska familjer får man leta efter.

    • Svara
      xxx
      4 januari, 2013 at 01:01

      Det är väl inte befängt? Alkohol är ett gift & en drog. Bara för att det är en legal drog som är socialt accepterad så är den ju absolut INTE mindre farlig än övriga droger. Du förlorar allt från omdöme och uppmärksamhet till koordination. Även om du inte blir full så är det helt enkelt FEL. Jag har haft ett långt bruk av cannabis och tycker både att det är gott och avslappnande. Man skulle kunna likna det vid en ”vanlig” människas alkoholvanor (jag dricker inte). Jag är medveten om att det är en drog, men den är inte någonstans i närheten av lika farlig som alkohol (jämför dödsfall, brottslighet, trafikolyckor, fysisk och psykisk påverkan, beroende etc etc). Ingen har dött av weed och det är enligt vetenskapen nu bevisat att det förebygger cancer i alla dess former, listan kan göras lång. Men inte fan betyder det att det är okej att jag röker en spliff framför barn innan/efter/till maten (eller när jag nu vill göra det) bara för att jag tycker att det är gott eller lugnande. ?!?!?!

  • Svara
    Ylva
    26 december, 2012 at 09:22

    Kunde inte ha skrivit det bättre själv!

    Dock tycker jag, som kommentaren innan, att man kan sprida sunda värderingar kring alkohol. För de kommer ändå möta det i tonåren och då är det inte alltid det slutar bra…

  • Svara
    minatraningstajts
    26 december, 2012 at 10:03

    Du har rätt som alltid. Tycker att den här diskussionen har växt ut i det offentliga de senaste åren – och ju fler som gör som du och fortsätter prata om det, desto större chans att göra skillnad. Många fortsätter garanterat som vanligt av ren slentrian – och behöver en tankeställare. Tack för bra text!

  • Svara
    Lisa
    26 december, 2012 at 20:37

    håller med, är evigt tacksam för mina föräldrar som aldrig någonsin under min uppväxt varit fulla med oss barn i närheten, dom har också valt vänner med samma värderingar så alla middagar osv har funnits en öl eller liknande men aldrig mer än så. är helt säker på att det har bidragit till både min och min brors sunda syn på alkohol. Hoppas verkligen kunna föra det vidare till mina barn i framtiden, härligt att höra att man inte är ensam om dessa tankarna..:)

  • Svara
    Tina
    27 december, 2012 at 15:21

    Håller inte med! Jag är övertygad att det är sånt tänk och snack som fått sverige att bli besatta av att dricka sig fulla vid fest och högtider! Nej jag tycker svenskar borde försöka ändra tänket och bli mer som i medelhavet. Alkohol och framförallt vin är en del utav vardagen och folk super sig inte redlösa. De är nöjda och glada med ett glas till middagen. Man njuter av ett glas precis som man njuter av maten. De har ett sunt förhållande till alkohol och inte ett sjukt förhållningssätt som största delen av sverige verkar ha!

    • Svara
      Alexandra
      27 december, 2012 at 19:17

      TACK. Äntligen någon med lite vett. Hade jag skrivit ovanstående, hade väl Fanny attackerat direkt 🙂

      • Svara
        roethlisberger
        27 december, 2012 at 19:40

        haha alltså lugn? vem är du ens? varför läser du en blogg som skrivs av någon du uppenbarligen bara tycker illa om?

      • Svara
        roethlisberger
        27 december, 2012 at 19:41

        jag planerar för övrigt att besvara föregående kommentar också.

    • Svara
      xxx
      4 januari, 2013 at 01:43

      MÅSTE posta min kommentar här också. För ni verkar ju… sväva bland molnen…

      ”Alkohol är ett gift & en drog. Bara för att det är en legal drog som är socialt accepterad så är den ju absolut INTE mindre farlig än övriga droger. Du förlorar allt från omdöme och uppmärksamhet till koordination. Även om du inte blir full så är det helt enkelt FEL. Jag har haft ett långt bruk av cannabis och tycker både att det är gott och avslappnande. Man skulle kunna likna det vid en “vanlig” människas alkoholvanor (jag dricker inte). Jag är medveten om att det är en drog, men den är inte någonstans i närheten av lika farlig som alkohol (jämför dödsfall, brottslighet, trafikolyckor, fysisk och psykisk påverkan, beroende etc etc). Ingen har dött av weed och det är enligt vetenskapen nu bevisat att det förebygger cancer i alla dess former, listan kan göras lång. Men inte fan betyder det att det är okej att jag röker en spliff framför barn innan/efter/till maten (eller när jag nu vill göra det) bara för att jag tycker att det är gott eller lugnande. ?!?!?!”

      Sen vill jag tillägga att i medelhavet lever det inte så många människor (ha-ha). Däremot i medelhavsländerna runt medelhavet finns det en del. Och där dricker dom en del, ja. Där slår man också sina barn och har flest dödsfall/olyckor i trafiken (enligt european transport safety counsil http://www.etsc.eu).

      Ni båda verkar helt tappade.

      • Svara
        roethlisberger
        4 januari, 2013 at 07:53

        tack. HÄR har vi en människa med vett 😉 tänkte först besvara dina ord, men insåg att det skulle bli en enda radda med ”håller med… korrekt… precis…” osv, så säger kort och gott – sant. Alltihop. Tack!

Lämna ett svar till Katrin Avbryt svar