Frågor och svar Inspiration och pepp Recensioner Träning Vardagsuppdatering

vad är EAA och BCAA?

EAA – är de essentiella aminosyrorna (“Essential Amino Acids”) : leucin, lysin, fenylalanin, treonin, valin, histidin, isoleucin, tryptofan och methionine. Att de är essentiella betyder att kroppen inte själv vad producera dem, men de är livsviktiga och nödvändiga (även om man inte tränar, givetvis).

BCAA – är de grenade aminosyrorna (“Branched Chain Amino Acids”) : leucine, isoleucine och valine. BCAA finns alltså i EAA. Skillnaden på grenade och icke-grenade aminosyror är att kroppen kan utvinna mer energi från en grenad aminosyra då energi frigörs när bindningar i molekyler bryts.

Först och främst – vad är aminosyror? Jo det är kort och gott protein. Både vassle och kasein innehåller EAA och BCAA, men de går alltså att inta i ”fri form” också. Varför kan det vara fördelaktigt då? Jo, helt enkelt för att aminosyrorna kan tas upp direkt utan att behöva ”delas upp”, det vill säga det är inte som när vi äter något proteinrikt (kött/fisk/ägg/mejerier/etc) och proteinet först måste brytas ner, spjälkas, i matsmältningssystemet, för att kunna tas upp och sedan i sin tur bygga upp musklerna. Protein är som bekant byggstenarna i våra kroppar och dess muskler.

Om man får i sig för lite protein, vad händer då? Det kan öka proteinnedbrytning (och därmed nedbrytning av våra muskler – katabolism) och återhämtningen bli hämmad.

Men bäst är väl ändå att äta MAT…eller? Självklart är mat en (ofta tillräcklig) grund. Huruvida tillskott behövs, protein- eller något annat (d-vitamin och omega3 är ju också kosttillskott) beror givetvis helt på vad det är för mat en äter och i vilken mängd. Den främsta fördelen med att inta protein i form av tillskott i olika form, antingen de ”fylligare” varianterna (så som vassle- och kaseinprotein) eller aminosyror, är att det är smidigt. Lätt att ha med i väskan, lätt att inta, lätt att lägga till- och komplettera sin normala kost med. Proteinet i sig är detsamma oavsett hur/i vilken form det intas, och det handlar som med allt annat främst om omständigheter och helhet.

Själv dricker jag för det mesta EAA eller BCAA under mina träningspass. Efter träning äter jag mat, ibland en halvtimme efter, ibland tre timmar. Det händer sällan att jag dricker aminosyror annars (förutom i NOCCO då, som jag i snitt dricker en burk om dagen av), men exempelvis varma sommardagar då jag inte är hungrig men ändå vill få i mig något mellan målen tycker jag aminosyror är smidigt. 

strongman9

Du kanske gillar

28 Kommentarer

  • Svara
    Nathaly
    30 oktober, 2013 at 12:49

    Toppenbra beskrivet och förklarat!
    TACK!

  • Svara
    Nathaly
    30 oktober, 2013 at 12:49

    Toppenbra beskrivet och förklarat!
    TACK!

  • Svara
    Lia
    30 oktober, 2013 at 16:29

    Jag vill fråga dig en grej. När jag har fått tips på hur jag ska träna för att gå ned i vikt har folk alltid sagt att man ska kombinera styrka med kondition. Men när jag körde på det intensivt några veckor så gick jag inte ned ett skit (dels väger ju muskler mer och dels är min förbränning åt helvete tackvare gammal äs plus jojo-bantning..) utan istället var enda skillnaden att jag blivit större runt mina vader. Jag tightade alltså till mig i vaderna, men blev större i omfång. Det fick mig att sluta, dels för art jag blev större och dels för att jag inte blev mindre över huvud taget (bör tillägga att jag skötte maten bra med).

    För jag vill verkligen inte bli större. Oavsett om fettet byts ut mot muskler och det bara är tack vare musklerna som måttet blir större – så är det absolut inte det jag vill uppnå. Jag vill bli mindre. Nättare. ÖVERALLT! Tightare och smalare. Alltså inte bli bredare över axlarna, inte få poppande armmuskler, inte få större rumpa… Du förstår. Jag vill minska i alla mått, och då till min fråga:

    Vad göra? Vilken träningsform skulle du rekommendera? För just nu känns det så motigt varje gång jag tar upp exempelvis hantlarna, just för att jag inte vill kötta på i en övning som ev kan (om jag fortsätter länge och intensivt) ge mig bredare axlar när det absolut inte är det jag vill ha.. Ja, du förstår!!

    Måste förtydliga att jag vet om att man inte får body-builder muskler bara genom att lyfta lite vikter.. Det förstår jag. Men man tränar ju för att forma kroppen och jag vill inte forma min kropp ”fel”, så som JAG inte vill ha den.

    Hade varit väldigt tacksam för hjälp 🙂

    V

    • Svara
      Lia
      31 oktober, 2013 at 20:16

      Vill börja så fort som möjligt! 🙂 mår inte bra i kroppen jag har nu.. Vore väldigt tacksam om du hade någon minut över för att svara på vad du rekommenderar, jag vet ingen annan med den kollen som jag kan vända mig till som jag litar på! Du vet ju, liksom, du har ju lyckats.

    • Svara
      roethlisberger
      2 november, 2013 at 10:24

      Hej,
      det är svårt att ge en individuell rekommendation just eftersom jag vet så lite om DIG. Både historia, nutid, kost, träningshistoria, fysik och hälsa överlag.. ja du förstår. Men rent allmänt skulle också jag rekommendera en kombo av styrketräning och kondition när det gäller träning.
      Det ÄR vanligt att vikten går upp de första veckorna när man tränar och äter bra (äta bra innebär ofta att äta mer än du kanske tror är lagom.. vet ju inget om vad du äter så kan inte säga mer där) men det är då det gäller att fortsätta och ge kroppen tid att trivas. Vill man ”forma till” kroppen och inte bygga VOLYM så att säga, utan mer underhålla och bara få en frisk och stark kropp liksom, är det viktigaste kontinuiteten. Dvs att man kör på regelbundet och det är en vana. Sedan är det maten. NäringsRIK mat är vad man sak tänka på främst, att det man äter faktiskt innehåller nåt av värde. Inte att det innehåller ”så lite som möjligt”. Dvs hellre x antal kcal av något bra och energigivande än tio små kcal av skit.
      Jag tycker du ska kontakta en personlig tränare, de är duktiga och kan sin grej. Det är deras jobb att med uppgifterna du ger om dig och ditt liv, få dig precis dit du vill 🙂 lycka till!

  • Svara
    Lia
    30 oktober, 2013 at 16:29

    Jag vill fråga dig en grej. När jag har fått tips på hur jag ska träna för att gå ned i vikt har folk alltid sagt att man ska kombinera styrka med kondition. Men när jag körde på det intensivt några veckor så gick jag inte ned ett skit (dels väger ju muskler mer och dels är min förbränning åt helvete tackvare gammal äs plus jojo-bantning..) utan istället var enda skillnaden att jag blivit större runt mina vader. Jag tightade alltså till mig i vaderna, men blev större i omfång. Det fick mig att sluta, dels för art jag blev större och dels för att jag inte blev mindre över huvud taget (bör tillägga att jag skötte maten bra med).

    För jag vill verkligen inte bli större. Oavsett om fettet byts ut mot muskler och det bara är tack vare musklerna som måttet blir större – så är det absolut inte det jag vill uppnå. Jag vill bli mindre. Nättare. ÖVERALLT! Tightare och smalare. Alltså inte bli bredare över axlarna, inte få poppande armmuskler, inte få större rumpa… Du förstår. Jag vill minska i alla mått, och då till min fråga:

    Vad göra? Vilken träningsform skulle du rekommendera? För just nu känns det så motigt varje gång jag tar upp exempelvis hantlarna, just för att jag inte vill kötta på i en övning som ev kan (om jag fortsätter länge och intensivt) ge mig bredare axlar när det absolut inte är det jag vill ha.. Ja, du förstår!!

    Måste förtydliga att jag vet om att man inte får body-builder muskler bara genom att lyfta lite vikter.. Det förstår jag. Men man tränar ju för att forma kroppen och jag vill inte forma min kropp ”fel”, så som JAG inte vill ha den.

    Hade varit väldigt tacksam för hjälp 🙂

    V

    • Svara
      Lia
      31 oktober, 2013 at 20:16

      Vill börja så fort som möjligt! 🙂 mår inte bra i kroppen jag har nu.. Vore väldigt tacksam om du hade någon minut över för att svara på vad du rekommenderar, jag vet ingen annan med den kollen som jag kan vända mig till som jag litar på! Du vet ju, liksom, du har ju lyckats.

    • Svara
      roethlisberger
      2 november, 2013 at 10:24

      Hej,
      det är svårt att ge en individuell rekommendation just eftersom jag vet så lite om DIG. Både historia, nutid, kost, träningshistoria, fysik och hälsa överlag.. ja du förstår. Men rent allmänt skulle också jag rekommendera en kombo av styrketräning och kondition när det gäller träning.
      Det ÄR vanligt att vikten går upp de första veckorna när man tränar och äter bra (äta bra innebär ofta att äta mer än du kanske tror är lagom.. vet ju inget om vad du äter så kan inte säga mer där) men det är då det gäller att fortsätta och ge kroppen tid att trivas. Vill man ”forma till” kroppen och inte bygga VOLYM så att säga, utan mer underhålla och bara få en frisk och stark kropp liksom, är det viktigaste kontinuiteten. Dvs att man kör på regelbundet och det är en vana. Sedan är det maten. NäringsRIK mat är vad man sak tänka på främst, att det man äter faktiskt innehåller nåt av värde. Inte att det innehåller ”så lite som möjligt”. Dvs hellre x antal kcal av något bra och energigivande än tio små kcal av skit.
      Jag tycker du ska kontakta en personlig tränare, de är duktiga och kan sin grej. Det är deras jobb att med uppgifterna du ger om dig och ditt liv, få dig precis dit du vill 🙂 lycka till!

  • Svara
    Hanna
    30 oktober, 2013 at 22:46

    Mycket bättre att få de olika aminosyrorna från plantor. Där är de i sin rena form redan och inte skapad i någons kropp.

    • Svara
      roethlisberger
      31 oktober, 2013 at 07:13

      ge gärna exempel så folk kan följa ditt råd 🙂

    • Svara
      roethlisberger
      31 oktober, 2013 at 07:14

      typ hur man äter plantbaserat för att få i sig motsvarade 1 kg kött om dagen.

  • Svara
    Hanna
    30 oktober, 2013 at 22:46

    Mycket bättre att få de olika aminosyrorna från plantor. Där är de i sin rena form redan och inte skapad i någons kropp.

    • Svara
      roethlisberger
      31 oktober, 2013 at 07:13

      ge gärna exempel så folk kan följa ditt råd 🙂

    • Svara
      roethlisberger
      31 oktober, 2013 at 07:14

      typ hur man äter plantbaserat för att få i sig motsvarade 1 kg kött om dagen.

  • Svara
    Mathilda
    31 oktober, 2013 at 08:50

    Hej! Funderar med på att böjra använda EAA och/eller BCAA. Jag undrar varför väljer du att använda dig av både EAA och BCAA? 🙂

    • Svara
      Mathilda
      31 oktober, 2013 at 08:52

      Jag menar…om BCAA redan finns i EAA varför tar man både och? Jag verkar ha missat något..

      • Svara
        roethlisberger
        2 november, 2013 at 10:28

        stämmer. Jag tar ju inte båda samtidigt. Utan varvar dem. Givetvis är de tre som finns i BCAA mer koncentrerade än i EAA. Men det är inget man behöver lägga vidare mycket vikt vid om man inte verkligen ska OPTIMERA och räkna noga

    • Svara
      roethlisberger
      31 oktober, 2013 at 08:53

      jag bara varvar dem, för variationens skull 🙂 som jag skrev finns ju bcaa i eaa, bara lite mer ”koncentrerad form” så att säga. Vissa anser att bcaa ofta smakar bättre, men jag tycker samtliga ur budo&fitness serie Black Line (enda jag provat, är nöjd med dem så fortsätter!) smakar bra!

  • Svara
    Mathilda
    31 oktober, 2013 at 08:50

    Hej! Funderar med på att böjra använda EAA och/eller BCAA. Jag undrar varför väljer du att använda dig av både EAA och BCAA? 🙂

    • Svara
      Mathilda
      31 oktober, 2013 at 08:52

      Jag menar…om BCAA redan finns i EAA varför tar man både och? Jag verkar ha missat något..

      • Svara
        roethlisberger
        2 november, 2013 at 10:28

        stämmer. Jag tar ju inte båda samtidigt. Utan varvar dem. Givetvis är de tre som finns i BCAA mer koncentrerade än i EAA. Men det är inget man behöver lägga vidare mycket vikt vid om man inte verkligen ska OPTIMERA och räkna noga

    • Svara
      roethlisberger
      31 oktober, 2013 at 08:53

      jag bara varvar dem, för variationens skull 🙂 som jag skrev finns ju bcaa i eaa, bara lite mer ”koncentrerad form” så att säga. Vissa anser att bcaa ofta smakar bättre, men jag tycker samtliga ur budo&fitness serie Black Line (enda jag provat, är nöjd med dem så fortsätter!) smakar bra!

  • Svara
    Amanda Norell
    6 januari, 2014 at 21:20

    Så ska man ta BCAA på tom mage och alltså träna på tom mage? Har man energi då? VIll väldigt gärna testa, är nyfiken på hur det funkar 🙂

    • Svara
      roethlisberger
      6 januari, 2014 at 22:03

      Tom mage räknas som två timmar sedan senaste måltid – så jag brukar tex äta frukost och träna före lunch, alternativt träna strax innan middagen. Det av två skäl; ingen mat två timmar innan träning (men långsamma kolisar och fett målet innan) och sedan rejält med mat efter 🙂 dricker aminosyror under träningspasset. OM man är en sådan som orkar träna direkt på morgonen kan man dricka dem då också, givetvis, men en sådan är inte jag. Jag föredrar att ha ätit innan jag tränar!

  • Svara
    Amanda Norell
    6 januari, 2014 at 21:20

    Så ska man ta BCAA på tom mage och alltså träna på tom mage? Har man energi då? VIll väldigt gärna testa, är nyfiken på hur det funkar 🙂

    • Svara
      roethlisberger
      6 januari, 2014 at 22:03

      Tom mage räknas som två timmar sedan senaste måltid – så jag brukar tex äta frukost och träna före lunch, alternativt träna strax innan middagen. Det av två skäl; ingen mat två timmar innan träning (men långsamma kolisar och fett målet innan) och sedan rejält med mat efter 🙂 dricker aminosyror under träningspasset. OM man är en sådan som orkar träna direkt på morgonen kan man dricka dem då också, givetvis, men en sådan är inte jag. Jag föredrar att ha ätit innan jag tränar!

  • Svara
    Mathilda Anna
    11 januari, 2014 at 10:05

    Hej! Vill bara först säga att din blogg är väldigt bra och jag tycker ditt focus skiljer sig från många andra bloggar (och instagramkonton) som gärna handlar om fitness som ett sett att se bra ut..du vet ”do you even squat”, ”this is why we squat” etc. Inget fel med att vilja se bra ut, herregud, men har märkt att det är roligare att känna att motivationen kommer ifrån att jag känner att jag lär mig saker, kan förbättra mig och utesta nya saker än att jag känner ”faaaan måste träna för jag suger som inte ser ut sådär” ungefär! Nu till min fråga: jag har börjat ta bcaa innan/under träningspass men jag är lite fundersam över hur mycket jag ska ta. En portion innehåller ”endast” 6 gram aminosyror liksom…om man jämför med hur mkt protein jag fick i mig efter träningspass när jag drack proteindrinkar gjorda på klassiskt proteinpulver tex. Hur gör du?

    • Svara
      roethlisberger
      11 januari, 2014 at 10:10

      jag dricker en skopa under passen – sedan äter jag antingen lunch eller middag efter, dvs ett stort mål med framför allt kolisar och protein. Om jag vet att det kommer ta 1-2 timmar tills maten är klar dricker jag en shake och äter en frukt direkt efter passet OCKSÅ. Inte istället för. Men stressa inte upp dig – kroppen brukar fatta hur den ska göra, och alla dagar måste inte vara perfekt time:ade med protein hit och dit 😉
      Sedan TACK för dina fina ord, fantastiskt fint att höra. Fortsätt träna för att det är KUL och för att du blir bättre, starkare och lyckligare! Kram

Lämna ett svar till Mathilda Anna Avbryt svar