Byta ut ingredienser

Först och främst: det finns en tanke bakom valet av ingredienser i mina recept, så självklart är min främsta rekommendation att inte byta ut för många av dem, då resultatet helt enkelt inte blir detsamma. Mindre byten och anpassningar efter eventuella allergier eller kosthållningar kan dock göras utan att påverka slutresultatet allt för mycket och här har jag listat de vanligaste frågorna/substituten.

ÄGG – vill en ersätta 1 ägg rakt av är det enklaste sättet att göra så kallade “veganägg”. Min personliga favorit som jag tycker blir bäst är att göra ett chiaägg från scratch, annars är en tumregel “1+3 msk”, där 1 msk är antingen chia- eller linfrö och 3 msk är vatten (ersätter då 1 hönsägg)

SVAR PÅ NÅGRA VANLIGA FRÅGOR OM BYTEN:

Nötter/fröer/fibrer:

  • Fröer i recept går allt som oftast fint att byta ut mot andra fröer
  • Nötter går i regel också finfint att byta ut mot andra nötter (men ja, smaken skiljer sig såklart)
  • Mandelmjöl går inte att byta rakt av mot kokosmjöl, de agerar helt annorlunda i bakverk
  • Däremot ska det gå bra att ersätta mandelmjöl med sesammjöl rakt av (rent volym-mässigt alltså, smaken påverkas givetvis en aning)
  • Det finns även olika “formler” för en mixad ersättning, exempelvis: ersätt 1 dl mandelmjöl med 2 msk kokosmjöl + 1/2 dl pofiber + 1 msk fiberhusk (psylliumfröskal/pulvriserat psylliumfröskal)
  • Fiberhusk (psylliumfröskal) och pofiber används olika och kan därför inte ersätta varandra

Vill du utesluta nötter helt? Undvik recept som heter “nöt…” eller liknande. De är skapade för att smaka och innehålla just nöt. Testa istället ett recept som från början är nötfritt eller bara innehåller en liten, lättbytt mängd nötter.

Olika varianter av sötning:

Huvudregeln när det gäller byte av sötning är att behålla volymen.Att till exempel ersätta en större mängd sötströ mot några droppar stevia blir sällan bra, då det blir fel proportioner i förhållande till receptets resterade ingredienser.

  • sukrin gold har samma sötningsgrad som brunt socker och går därför att byta ut mot exempelvis farinsocker, kokossocker eller muscovadosocker.
  • skriver jag bara “sötningsströ” menar jag en sötning i ströformat som mäter och sötar som vanligt strösocker. Välj alltså antingen hederligt strösocker eller en sötning i ströformat som sötar lika.

Mejerier:

  • Det går oftast bra att byta ut den komjölk jag främst använder mot valfri, annan mjölk. Idag finns det mjölkdrycker gjorda på exempelvis mandel, kokos, havre och soja i de allra flesta livsmedelsbutiker. Eventuellt byte här påverkar mest smaken.
  • I recept med grädde kan ett byte till ett vegetabiliskt alternativ vara mer kritiskt, framför allt om det ska värmas/tillagas. Oftast fungerar det dock bra att byta ut grädde mot fet kokosmjölk, men det beror lite på vad det är du ska göra.
  • Kvarg går såklart bra att byta mot tjockare yoghurt (så som grekisk- eller turkisk-) eller någon vegansk yoghurt-variant, med tex havre- eller sojabas. Också silkestofu kan funka.

LÄS OCKSÅ:

ING MA BMPfannysiherbguide