”Enligt marknadsföringslagen måste man märka ut inlägg som man blivit kompenserad för att producera, oavsett om det gäller blogginlägg, video på YouTube eller bild på Instagram.”
Har ni hängt med i svängarna och följt debatten som uppstått efter SVTs granskning #DoldReklam som drog igång i förra veckan?
För den som inte riktigt är med på vad jag pratar om är det alltså så att SVT under hashtaggen #doldreklam har granskat smygreklam på bloggar men främst i sociala medier. Granskningen har gjorts med syfte att kartlägga hur influencers och företag arbetar med redaktionella samarbeten och hur det finns ett utbrett problem med att reklammärkning, medvetet eller inte, uteblir.
Ja alltså äntligen, kan jag känna. Äntligen äntligen uppmärksammas det här också ”utifrån”. För det är något vi som bloggar seriöst varit medvetna om länge. Inte minst grundaren av yrkesnätverket Better Bloggers, Linda Hörnfeldt, som deltagit i granskningen och i förra veckan var med i Gomorron Sverige för att diskutera ämnet.
Konsumentverket tog i slutet av 2015 fram en ”Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier” med syfte att göra det lättare för bloggare och onlineprofiler att förstå vad lagen (marknadsföringslagen) innebär för dem och att göra den applicerbar på deras dagliga arbete. Vägledningen finns att ladda ner här, och Betterbloggers har följt upp med det här inlägget där det reds ut ännu tydligare vad vägledningen från konsumentverket tar upp och hur betalda inlägg egentligen ska märkas ut.
Igår postade Linda inlägget ”Rekommendationer: så annonsmärker du samarbeten på blogg, YouTube och Instagram” där hon bland annat nämnde att en policy-sida är ett bra sätt att tydligt visa och informera besökare om vad som gäller på ens blogg/kanal. Det är helt enkelt en sida där det förtydligas att ens åsikter inte kan köpas utan allt som exponeras i bloggen/kanalerna är egna åsikter. Hon listade min policy-sida som ett bra exempel, vilket såklart var väldigt roligt att läsa!
Om det här kommer jag posta fler inlägg framöver, då jag känner att jag vill skriva mer om var jag själv står i frågan. Vad jag tycker och tänker kring samarbeten och betalt innehåll i bloggar och sociala medier. För såhär är det; jag är helt ointresserad av att lura eller dölja något, för någon. Däremot är jag väldigt mån om den relation jag har till er, mina läsare. En relation som både jag och många av er, varit engagerade i under många år nu. Det är en väldigt värdefull relation för mig, och det vill jag verkligen understryka. Som sagt, det kommer mer om det snart.
#JagSmygerInte – för en etisk och professionell bloggbransch.
Självklart har jag också skrivit under uppropet #jagsmygerinte från Better Bloggers; ”Jag ämnar följa marknadsföringslagen och vara tydlig mot mina läsare/följare kring vad som är sponsrat innehåll och produktplacering på min blogg och i mina sociala kanaler.”
Sugen på mer läsnyttigt?
På det här temat finns det MASSOR av läsnyttigt på Better Bloggers, och istället för att länka precis alla inlägg vill jag tipsa er bloggare + er läsare av bloggar att börja med exempelvis det här inlägget: Skillnaden mellan PR och annonsering på bloggar. För dig som jobbar med PR & reklam, eller på annat vis kommer i kontakt med- och vill jobba med bloggare, tipsar jag om det här inlägget: Riktlinjer för dig som jobbar med PR & reklam i sociala medier. Sen är det bara att ”surfa vidare”, i kategorierna PR och annonsering i bloggar och Lagar och regler finns hur mycket bra som helst!
1 Kommentar
Sara Kylhed
27 januari, 2016 at 08:19Gud vad bra att detta uppmärksammas mer! Jag har absolut inget emot samarbeten eller reklam i bloggar, så länge man kan skilja det från ”vanligt” innehåll!