Vardagsuppdatering

Fyra dagars finheter i Nerja

Söndag och jag har ett par fantastiska dagar bakom mig. I skrivande stund sitter jag på Schiphol flygplats i Amsterdam och väntar på att få boarda planet som ska ta mig hem till Sverige, efter att ha spenderat några dagar nere i Spanien, närmare bestämt i Nerja. Jag har fått i alla fall lite av det fina vi ägnat oss åt under resan på bild, så här kommer en liten bildbomb!

När vi landat i Málaga tog vi oss ner till centrum för att strosa runt lite i gamla stan och äta en sen lunch. Jag har tydligen världens känsligaste fötter, då jag pga skavsår från mina gympaskor gick i tofflor denna dag — men fick skavsår även av dem. Så, när lunchen var intagen bestämde vi oss för att röra oss mot Nerja och lägenheten istället för att traska mer.

Efter att ha druckit några glas (ovanligt god) iskall cola på terassen gick vi ner till stranden för ett dopp, sedan hem igen för en dusch innan vi gick ner på stan. Jag hade googlat lite efter bra matställen som serverade god vegetarisk mat och valet för kvällen föll på ett ställe som hette Spiral. Vi blev inte besvikna; till förrätt delade vi på friterad aubergine med honung, och till huvudrätt åt vi båda ölfriterad halloumi. Båda rätterna var väldigt goda, och middagen blev en perfekt avslutning på en fin dag.

Efter en lång onsdag fick jag, som brukar vakna av mig själv vid 5-tiden om morgnarna, i torsdags bli väckt vid halv 8. Det var också första natten på evigheter som jag inte vaknade två-tre gånger under natten. Efter en frukost på altanen traskade vi upp till det lokala lilla gymmet för lite träning, sedan hem för en snabb lunch innan vi tog oss till stranden Canuelo. Där låg vi och lyssnade på vågorna och pratade i några timmar, så himla härligt!

I fredags blev det tidig uppstigning igen då vi skulle iväg och vandra lite i Caminito del Rey.

I två timmar gick vi längs bergsväggar och genom lummiga skogspartier, upp och ner på stigar längs vattnet. Ja och så över en skitäcklig bro också, som svajade sådär härligt när en gick över. Hua.

På vägen hem från Caminito del Rey köpte vi med oss 8 liter jordgubbar för 80kr av en bonde utanför Nerja — inte helt otippade de godaste jordgubbarna jag ätit. Väl hemma åt vi lunch i solen på terassen och sedan var vi sugna på lite strandhäng igen så vi begav oss mot en annan strand för att slappa några timmar. Till kvällen tog vi bilen upp till mysiga Frigiliana för middag. Vi beställde in de rätter vi tyckte såg goda ut på menyn och blev serverade en riktig festmåltid; friterad blomkål, baba ganoush med bröd, vegetarisk nacho-tallrik och sötpotatispommes. Allting var galet gott, och det här var nog min favoritmåltid under resan.

Vips så var det lördag och vår sista dag i Spanien. Vi började dagen med ett gympass, sedan tog vi oss till havet för några timmars bad och strandtennis.

Vi rörde oss ner mot stan lite tidigare denna kväll, då jag hade bokat en tatueringstid. Egentligen var planen för tatueringen en helt annan, jag hade två motiv bestämda när vi åkte från Sverige, men ingen av dem blev gjorda. Istället blev det denna lilla rad;