Grå

september 24, 2016

Fredagar brukar vara en favoritdag för många. Helg på ingång. Kanske lite fina planer, eller så är det fina att ha precis inga planer alls. De senaste veckorna har jag under fredagar känt av en diffus känsla av oro inombords. En känsla som växt sin starkare allt eftersom fredagseftermiddagen gått och helgen närmat sig.

Kanske för att känslorna av ensamhet blir som lite extra påtagliga när det är helg. De kan inte längre gömmas och smälta in bland omgivningens vardagsrutiner där människor går till sina jobb, somnar i tid och i bästa fall lyckas klämma in en middag med familjen. När det är helg och vardagens alla måsten för en stund inte finns, när det inte är så himla viktigt vad klockan visar, när mailen inte måste besvaras asap för mottagaren lär inte läsa det förrän på måndag oavsett – ja då blir känslorna av ensamhet lite extra påtagliga.

Trots att jag känt såhär ganska många fredagar nu, slår det mig oftast först till kvällen att jag återigen sysselsatt mig lite extra under dagen. Undvikit pauser för att inte känna av den där molande, diffusa känslan inombords. Det är sällan något specifikt som känns jobbigt, inget att riktigt ta på. Det är bara en känsla som säger mig att det borde vara annorlunda, att fredagar ska inte kännas så… likgiltiga. Jag har alltid ogillat mittemellan, alltid haft svårt att förhålla mig till saker som är varken svarta eller vita. Det där grå, det där som är just ”varken eller”. Fredagar har kommit att blivit väldigt grå för mig, känslan inombords är grå. Inte svart, inte vit. Bara trist grå.

Under min kvällspromenad igår noterade jag att både byns gator och promenadstigarna längs sjön var ovanligt folktomma. Fredags-tomma. Också vädret var väldigt grått, som för att förstärka den likgiltiga känsla jag bar med mig ut. Jag hade ingen plan utan traskade runt i en dryg timme och avslutade sedan promenaden med att gå in om mataffären och köpa med mig min favoritglass hem. ”Det är ju ändå fredag”, kvittrade kvinnan i kassan när jag betalade. Ja, tänkte jag, det är ju det. Fredag. Tack och lov är det betydligt fler veckodagar som är icke-fredag, jag gillar dem bättre.

gra1 gra2

3 favoriter för rörlighet

september 23, 2016

God morgon ! Tidig start för mig denna fredag, och jag är nu på väg till Stockholm för en akuttid hos naprapat Jonas Parandian. Efter tio dagar mer eller mindre sängliggande hoppas jag att Jonas kan hjälpa mig klura ut vad som orsakar mina smärtor i ryggen. För snart blir jag galen av att ha såhär fruktansvärt ont, och även om jag inte alls känner för att träna med den här smärtan så saknar jag att, tja ni vet, lyfta saker.

Eftersom jag sedan länge haft stor nytta av de tips Jonas delar med sig av på sin instagram, inte minst för rörlighet, tyckte jag att ett inlägg på samma tema passade bra idag. Här kommer 3 favoriter för rörlighet!


LIGGANDE AXELROTATIONER MED PINNE
Jag har tidigare visat stående varianter av axelrotationer med pinne och det här är egentligen samma sak, men jag föredrar nog den här liggande varianten.

Bra för vad? Alla rörlighetsövningar för bröstryggen är bra i skadeförebyggande syfte. Med stel bröstrygg blir många (styrke-)övningar svåra att utföra, inte minst övningar ovanför huvudet (pressar, overhead squats, ryck & stöt osvosv).

Hur göra? Ligg på mage på golvet, sträck ut armarna över huvudet och greppa pinnen med raka armar. Med sänkta skuldror (tänk att du ska ”ner mot bakfickan” med skulderbladen) roterar du sedan axlarna bakåt så att pinnen förs över huvudet och ner mot rumpan. Återgå till startposition genom att rotera tillbaka. Långsamt och kontrollerat. Om du kan, flytta in händerna närmare varandra allt eftersom du blir varmare.

Som ni ser i gif:en här nedan brukar jag ibland slänga in en ryggresning mellan varven också. Jag pausar helt enkelt i ytterläget när jag har pinnen i höjd med rumpan, och lyfter överkroppen i en klassisk ryggresning. Underkroppen ska vara kvar i backen och rörelsen kontrollerad.

pinnen


SQUAT TO STAND
Den här favoriten har jag nämnt flera gånger förut, jag vet, men det är för att det verkligen är en stor favorit som hjälpt mig mycket!

Bra för vad? Super för att lära sig ”bana in rörelsen” i knäböj, och blir som en naturlig stretch, inte minst för höftböjaren. Det blir också tydligt vad en eventuellt behöver jobba på för att förbättra sina knäböj.

Hur göra?

  1. Stå lite bredare än axelbrett
  2. Böj dig framåt och greppa dina tår
  3. Sätt dig ner i en djup knäböj (ta hjälp av händerna för att ”dra dig ner” i en djup böjposition)
  4. Ut med bröstet (jag brukar tänka ”rotera axlarna/skuldran bakåt, ihop”) och håll bålen stabil
  5. Kom sedan upp igen (med händerna kvar vid tårna) och glöm inte att hålla ryggen – du ska inte rulla upp!

Om du i stående position inte når dina tår – håll bara fingrarna så långt ner mot smalbenen du kan för att sedan glida ner och greppa tårna i det sittande läget. Upplever du att det är svårt att hålla ryggen (många tippar in med höften i bottenläget), så kan det hjälpa att tänka att du ska ”svanka”.

rorlighetfanny2


SUPER SQUAT HIP SEQUENCE PRE-WORKOUT
En liten serie av övningar för att komma åt kort höftböjare.

Bra för vad? De här övningarna, och hur en med dem kan rätta till den muskulära obalans som korta höftböjare resulterar i, har jag skrivit om tidigare i det här inlägget.

Hur? Sedan jag trillade över den här videon med Kelly Starrett har jag kört de övningar han visar här varje dag. För det mesta på gymmet inför mina träningspass, men ofta även hemma eller mellan seten när jag tränar.


3 till favoriter ur arkivet:

Nytt till kryddhyllan: Jalapeno-kryddmix och havssalt smaksatt med blåmögelost

september 22, 2016

Igår morse tog jag en liten förmiddagspromenad ner till mitt ombud för att hämta min senaste order från Iherb. Utöver några påsar frystorkade bär och frukt (denna gång jordgubbar, mango och banan) som i princip alltid ingår i mina beställningar numera, så var det även lite nytt. Närmare bestämt nytt till kryddhyllan;

iherbkryddor

Jag har testat de flesta kryddmixerna från märket Mrs Dash, och ser verkligen fram emot att testa den nyaste – Spicy Jalapeno. Av de jag smakat tidigare är mina favoriter Fiesta Lime och Garlic & Herb.

Sen är jag jättejättepepp på att använda de två smaksatta salt-mixerna från Gustus Vitae, ett för mig helt nytt och okänt märke. Bland alla de spännande salt- och kryddmixerna (du kan se alla HÄR) spanade jag ganska snabbt in två stycken som jag blev lite extra nyfiken på; Buffalo Wing Sea Salt och Blue Cheese Sea Salt. Den sistnämnda är alltså havssalt med torkad och pulvriserad blåmögelost – visste ni att det fanns?! Jag hade ingen aning! Kan tänka mig att det passar till allt från pastarätter, till salladsdressingar, till klyftpotatis, till gräddsåser…

Har du aldrig beställt från iherb? I min iherb-guide har jag svarat på vanliga frågor (om frakt och tull mm) och länkat tillbaka till gamla inlägg där jag visar vad jag klickat hem under åren.