Frågor och svar

Sammanfattat inlägg om mina mest använda ingredienser, byte av ingredienser, och det där med att baka med proteinpulver

Hörrni, jag får en hel del frågor om vilka ingredienser jag använderhur en ska tänka kring proteinpulver, om en kan byta ut ingrediens X mot Y?

Jag har faktiskt skrivit ett par inlägg där jag besvarar de vanligaste frågorna och tar upp ofta återkommande funderingarna ni har. Dessa inlägg har jag samlat under en och samma flik i bloggmenyn; fliken GUIDER. Såhär ser rubrikerna ut i dagsläget;

  • Ingredienser
  • Byta ut ingredienser
  • Baka med proteinpulver
  • Måttomvandling
  • Fanny’s iherb-guide

Är det någon specifik rubrik ni saknar här? Jag vill som sagt att under just “guider”-fliken ska större, mer sammanfattande inlägg om specifika ämnen samlas. Så att när/om ni har en fråga eller fundering slipper ni leta bakåt i arkivet i en evighet, utan kan istället snabbt och enkelt klicka er in till guiderna och förhoppningsvis ganska direkt hitta det ni söker.

Eftersom jag de senaste veckorna fått flera frågor som besvaras i nämnda redan existerande guider, tänkte jag att det kanske vore på sin plats med en liten “repost” där jag helt enkelt sammanfattar tre av guidernas innehåll i ett eget inlägg. Så, här kommer “mina mest använda ingredienser” + “byta ut ingredienser” + “baka med proteinpulver”


MINA MEST ANVÄNDA INGREDIENSER


MJÖLER

Nedan listar jag de mjöler jag använder mest. De flesta finns att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker, men jag har länkat de sorter jag själv beställer online.

  • mandelmjöl – finns av olika märken i vanliga livsmedelsbutiker. Går att göra själv genom att mala/mixa mandlar till ett fint mjöl.
  • fettreducerat mandelmjöl – lättare än vanligt mandelmjöl, väldigt likt vetemjöl i både utseende och volym, och passar därför bra i bakverk. Smakar lite marsipan.
  • kokosmjöl – finns i vanliga livsmedelsbutiker, och är inte samma sak som malda/mixade kokosflingor.
  • fettreducerat kokosmjöl – liknar vanligt kokosmjöl och de båda binder väldigt mycket vätska, smakar kokos.
  • havremjöl – havregryn, vanliga eller glutenfria, mixade till ett mjöl.
  • fettreducerat sesammjöl – lite nötig smak (men är nötfritt) och passar bra i matigare degar och bröd.
  • fettreducerat jordnötsmjöl – mild jordnötssmak, passar bra i bakning.

SÖTNING

Jag använder främst:

  • sötströ – när jag i recept skriver just sötströ, menar jag “sötning i ströformat”. Det finns flera olika märken och varianter i butik, men om jag inte skriver något mer så menar jag alltså en strö-sötning som motsvarar strösocker 1:1 (dvs mäter och sötar lika som socker).
  • sukrin gold – brun strösötning att ersätta olika typer av brunt socker med (så som farin- eller kokossocker). Också 1:1 och ger en lite “rundare och varmare” smak än en vanlig sötströ-variant.
  • fibersirap clear – en söt sirap som består mestadels av prebiotisk fiber, som vid upphettning binder väldigt bra. Jag har skrivit mer om vad exakt fibersirap är här: svar på vanliga frågor om IMO
  • fibersirap gold – en gyllene variant av fibersirap, som jag använder när jag vill ha lite mer “siraps-smak”
  • steviadroppar – passar bra när man inte vill påverka volymen av det man sötar, exempelvis dryck eller yoghurt. Finns både naturell och smaksatt, och är väldigt koncentrerad så några droppar räcker långt.
  • sukrin melis – används som flormelis/florsocker, exempelvis i glasyr och frostingar, smörkräm eller sprits.
  • agave sirap
  • honung

BÖNOR

Jag har många recept innehållandes baljväxter av olika slag, allt från vita bönor till kikärtor till röda linser. Vilken böna/lins/ärta som passar bäst i ett bakverk beror framför allt på övriga ingredienser och smaksättningar.

  • Vita bönor är milda och har en lite nötaktig smak (jag har läst beskrivningar som “smörig mandelsmak”, men det är kanske att ta i…) de är mina favoriter i bakverk av två skäl; dels för den neutrala smaken, samt för den ljusa färgen.
  • Svarta bönor är rätt lika de vita båda vad gäller storlek, konsistens och smak. De är inte riktigt lika “krämiga” och de upplevs ofta smaka lite mer just böna. På grund av den lite starkare smaken, och inte minst färgen, använder jag mest de svarta bönorna i bakverk som innehåller mycket choklad/kakao. Dessa bakverk behöver i regel sötas mer.
  • Kikärtor har också en nötaktig smak och även om jag främst använder den i mat och o-söta recept så kan man även göra läckra desserter med kikärtor, till exempel utgör de basen i min favoritglass; här i choklad och här med kaffe, browniebitar & salt kolasås.

ANNAT SMÅTT & GOTT

När jag inkluderar lite annorlunda ingredienser brukar jag alltid skriva ut och länka varifrån jag köpt dem, men listar här några ofta återkommande favoriter:

  • Frystorkade frukter & bär – finns numera att hitta i enstaka livsmedelsbutiker och hälsokoster, men jag beställer oftast från iherb då det är billigast. Vill du läsa mer om iherb och saker bra att tänka på inför en beställning kan du läsa min Iherb-guide
  • Smaksättningar – det finns mängder av smaksättningar i olika form, i vanliga livsmedelsbutiker hittar du exempelvis saffransarom (finns på hyllan med karamellfärg) och vaniljpulver.
  • Kryddmixer – också en iherbfavorit, utbudet är enormt!

BYTA UT INGREDIENSER


Först och främst: det finns en tanke bakom valet av ingredienser i mina recept, så självklart är min främsta rekommendation att inte byta ut för många av dem, då resultatet helt enkelt inte blir detsamma. Mindre byten och anpassningar efter eventuella allergier eller kosthållningar kan dock göras utan att påverka slutresultatet allt för mycket och här har jag listat de vanligaste frågorna/substituten.

ÄGG – vill en ersätta 1 ägg rakt av är det enklaste sättet att göra så kallade “veganägg”. Min personliga favorit som jag tycker blir bäst är att göra ett chiaägg från scratch, annars är en tumregel “1+3 msk”, där 1 msk är antingen chia- eller linfrö och 3 msk är vatten (ersätter då 1 hönsägg)

SVAR PÅ NÅGRA VANLIGA FRÅGOR OM BYTEN:

Nötter/fröer/fibrer:

  • Fröer i recept går allt som oftast fint att byta ut mot andra fröer
  • Nötter går i regel också finfint att byta ut mot andra nötter (men ja, smaken skiljer sig såklart)
  • Mandelmjöl går inte att byta rakt av mot kokosmjöl, de agerar helt annorlunda i bakverk
  • Däremot ska det gå bra att ersätta mandelmjöl med sesammjöl rakt av (rent volym-mässigt alltså, smaken påverkas givetvis en aning)
  • Det finns även olika “formler” för en mixad ersättning, exempelvis: ersätt 1 dl mandelmjöl med 2 msk kokosmjöl + 1/2 dl pofiber + 1 msk fiberhusk (psylliumfröskal/pulvriserat psylliumfröskal)
  • Fiberhusk (psylliumfröskal) och pofiber används olika och kan därför inte ersätta varandra

Vill du utesluta nötter helt? Undvik recept som heter “nöt…” eller liknande. De är skapade för att smaka och innehålla just nöt. Testa istället ett recept som från början är nötfritt eller bara innehåller en liten, lättbytt mängd nötter.

Olika varianter av sötning:

Huvudregeln när det gäller byte av sötning är att behålla volymen.Att till exempel ersätta en större mängd sötströ mot några droppar stevia blir sällan bra, då det blir fel proportioner i förhållande till receptets resterade ingredienser.

  • sukrin gold har samma sötningsgrad som brunt socker och går därför att byta ut mot exempelvis farinsocker, kokossocker eller muscovadosocker.
  • skriver jag bara “sötningsströ” menar jag en sötning i ströformat som mäter och sötar som vanligt strösocker. Välj alltså antingen hederligt strösocker eller en sötning i ströformat som sötar lika.

Mejerier:

  • Det går oftast bra att byta ut den komjölk jag främst använder mot valfri, annan mjölk. Idag finns det mjölkdrycker gjorda på exempelvis mandel, kokos, havre och soja i de allra flesta livsmedelsbutiker. Eventuellt byte här påverkar mest smaken.
  • I recept med grädde kan ett byte till ett vegetabiliskt alternativ vara mer kritiskt, framför allt om det ska värmas/tillagas. Oftast fungerar det dock bra att byta ut grädde mot fet kokosmjölk, men det beror lite på vad det är du ska göra.
  • Kvarg går såklart bra att byta mot tjockare yoghurt (så som grekisk- eller turkisk-) eller någon vegansk yoghurt-variant, med tex havre- eller sojabas. Också silkestofu kan funka.

BAKA MED PROTEINPULVER


Bland mina recept hittar du en hel del recept innehållandes proteinpulver och jag får ofta frågor om hur man kan byta mellan olika typer av proteinpulver. Därför har jag gjort den här lilla “tabellen” som du kan återkomma till om du vill byta men är osäker på hur det påverkar resultatet.

Notera:

  • Tabellen är utformad efter huruvida pulvren agerar någorlunda lika när du använder dem i bakverk av olika dess slag, tänk på att fler faktorer påverkar slutresultatet; till exempel är veganska proteinpulver ofta mindre söta än mjölkbaserade varianter.
  • Jag använder själv mest vassle- och kaseinproteinpulver, och det inte minst för att de finns i många roliga smaker. Så när jag valt ett specifikt pulver för ett specifikt recept finns det helt enkelt en tanke bakom, och jag kan inte svara för slutresultatet om du väljer att byta ut det.

Fler längre inlägg om proteinpulver:

  • I det här inlägget har jag samlat mina omdömen av olika smaker av proteinpulver från The Protein Works (och många andra produkter jag provat ur deras sortiment)
  • …och här samma sak med proteinpulver och produkter från My Protein.

alla guider || måttomvandling ||


Inga Kommentarer

Lämna en kommentar